Wednesday, September 30, 2009

آیت الله منتظری خطاب به مسولین کشور: از سرنوشت حکومت شاه و سایر حکومت های استبدادی عبرت بگیرید

شبکه جنبش راه سبز (جرس) : ‏آیت الله منتظری در پاسخ به مجمع زنان اصلاح طلب که ضمن محکوم کردن سرکوب مردم و فعالان سیاسی پس از انتخابات ریاست جمهوری بویژه زنان بازداشت شده ، نسبت به سرنوشت خود اظهار نگرانی کرده بودند، با اشاره به این که "نگرانی و تاثر شما بجا کاملا به حق و بجاست" خطاب به مسولین کشور هشدار داد که " از سرنوشت حكومت شاه و ساير‏ ‏حكومتهاى استبدادى در جهان عبرت بگيرند."


متن کامل نامه مجمع زنان اصلاح طلب و پاسخ آیت الله منتظری به ایشان که در پایگاه اطلاع رسانی این مرجع تقلید منتشر شده به این شرح است:

‏بسم الله الرحمن الرحيم ‏

‏محضر مبارك حضرت آيت الله العظمى منتظرى
‏ ‏با سلام و احترام
‏ ‏از آنجا كه سهم علماى دين در مبارزات مردم ايران بر ضد حكومت ستم شاهى‏ ‏و شكل گيرى انقلاب اسلامى بر كسى پوشيده نيست ;
‏ ‏نظر به اينكه ايران ، تنها كشور شيعى است كه به اقتداى مولاى متقيان ، على (ع )‏ ‏در جهان حكومت مى‎كند و نام على (ع ) از مأذنه هاى آن بلند است و همين امر‏ ‏ايران را پناهگاه شيعيان جهان قرار داده است ;
‏ ‏با توجه به اينكه امام خمينى (ره ) با اين انديشه انقلاب اسلامى ايران را‏ ‏پايه گذارى كردند كه در سايه حكومت دينى و به ويژه حكومت شيعى ،‏ ‏انسان هايى كه در اين جامعه زندگى مى‎كنند بتوانند از آرامش و رفاه برخوردار‏ ‏باشند و به تعالى انديشه و تكامل معنوى خويش بپردازند;
‏ ‏از آنجا كه مراجع دينى ما در طول تاريخ به عنوان مرجع ، ملجاء و پناه جامعه‏ ‏محسوب شده اند و به پيروى از ائمه معصومين عليهم السلام هرگز حاضر به‏ ‏مداهنه ، وعاظ سلاطين شدن ، ترس و جبن و حمايت از ظلم و ظالم تن‏ ‏نداده اند; چون خداوند از آنان پيمان گرفته كه در مقابل سيرى ظالمان و‏ ‏گرسنگى مظلومان آرام ننشينند، "و لو لا أخذ الله من العلماء ان لا يقاروا على‏ ‏كظة ظالم و لا سخب مظلوم ...";
‏ ‏نظر به اينكه پس از گذشت سى سال از انقلاب اسلامى و زحمات و لطمات‏ ‏زيادى كه بر مردم وارد شد و اين مردم براى و به اميد آن كه شاهد جامعه اى‏ ‏توحيدى و عدالت گستر باشند، مصائب را تحمل كردند، اما امروز شاهد‏ ‏شرايطى هستند كه نه تنها عدالتى در ميان نيست بلكه حرمت و كرامت انسانى‏ ‏مورد هجمه قرار گرفته و جان و آبروى انسان ها بى مقدار شده ، تا جايى كه هر‏ ‏كس به خود اجازه مى‎دهد كه حريم و حرمت و آبروى اشخاص را با ادعاهاى‏ ‏واهى مخدوش سازد و به بازى گيرد و جان انسان ها بدون دليل از آنها ستانده‏ ‏مى‎شود;
‏ ‏از آنجا كه برخى مقدسات دينى به نام دين مورد هجمه قرار گرفته و بسيارى از‏ ‏منهيات مانند دروغ ، تهمت ، افترا و غلو در دين به راحتى اشاعه داده مى‎شود‏ ‏آن هم توسط اداره كنندگان جامعه و رسانه ملى كه نقش نخست در تربيت‏ ‏جامعه را دارد و به تعبير امام خمينى (ره ) يك دانشگاه است ، و با در نظر داشتن‏ ‏اين نكته كه "الناس على دين ملوكهم " دير نيست اگر فرهنگ خدعه و نيرنگ و‏ ‏دروغ به رويه اى معمول در جامعه بدل شود و زحمات دينداران براى اصلاح‏ ‏جامعه عملا بى اثر بماند;
‏ ‏ما جمعى از زنان مسلمان كه كوشيده ايم دين و آموزه هاى آن را در جان خود‏ ‏نهادينه كنيم و مادران ما با شيره جانشان اين آموزه ها را به ما منتقل كرده اند، به‏ ‏عنوان وظيفه بر خود فرض دانستيم تا آنچه را كه براى حفظ قدرت و‏ ‏حكومت و بر اساس توهمات و ادعاهاى واهى بر جامعه مى‎گذرد و زنان‏ ‏مسلمان و فرزندان و همسرانشان را مورد بدترين و سخت ترين تهمت ها و‏ ‏افتراها و بى حرمتى ها قرار مى‎دهد، بازگو كنيم و حجت را بر همه كسانى كه‏ ‏فرياد مسلمانى را مى‎شنوند تمام كنيم تا مبادا در مقابل اين تعرضات و‏ ‏تضييقات ساكت باشند، به ويژه آن كسان كه علماى دين ما باشند.


‏ ‏اول آنكه ; ظاهرا در اين زمانه بايد مرتب اقرار كرد كه ما مسلمانيم ، ايرانى‏ ‏هستيم ، دين و كشور و ملت خود را دوست داريم و براى پيروزى انقلاب‏ ‏اسلامى از سال ها قبل از انقلاب زحمات زيادى متحمل شده ايم ، عزيزترين‏ ‏كسان خود را تقديم اين انقلاب كرده ايم و همچنان براى حفظ و بقاى آن از‏ ‏هيچ فداكارى فروگذار نمى كنيم و به تعبير امام خمينى (ره ) نخواهيم گذاشت‏ ‏اين انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد، آنانى كه خود را وارث دروغين‏ ‏انقلاب مى‎دانند و بر شاخه نشسته و بن مى‎برند و اين امرى است كه ديگر بر‏ ‏كسى پوشيده نيست .


‏ ‏دوم آنكه ; براى جلوگيرى از انحرافاتى كه به نام دين و گفتمان امام و انقلاب‏ ‏صورت مى‎گيرد اما نه ربطى به دين دارد و نه به انقلاب ، به بازگو كردن‏ ‏انحرافات پيش آمده خواهيم پرداخت تا به اين وسيله سهم خود را در حفظ‏ ‏دين و انقلاب و اجراى فريضه امربه معروف و نهى از منكر انجام داده باشيم .


‏ ‏سوم آنكه ; از شش ماه مانده به انتخابات رياست جمهورى دهم با تلاش‏ ‏فراوان و بى وقفه كوشيديم با گفتگو و اعتمادسازى در جامعه ، بسيارى از‏ ‏كسانى كه حاضر نبودند پاى صندوق هاى رأى بيايند، تشويق و ترغيب به‏ ‏شركت در انتخابات كنيم ; اما امروز، ما و نزديكان ما مورد اتهام كسانى شده ايم‏ ‏كه حضور ميليونى مردم را به نفع خود مصادره به مطلوب كرده اند و مدام‏ ‏تهديد مى‎شويم كه اگر اعتراض كنيد هر چه ديديد از چشم خودتان ديديد. آيا‏ ‏اين همان حقيقت جمهورى اسلامى است كه ما مى‎شناختيم و امام به ما‏ ‏آموخته بود كه رأى و انتخاب مردم حرف اول را در تعيين نتيجه دارد؟


‏ ‏چهارم ; دردآورتر اينكه امروز حيثيت و حرمت زنان مسلمان ما مورد هتك‏ ‏قرار گرفته است ، براى دستگيرى زنان مسلمان از مردان مأمور استفاده‏ ‏مى‎شود، ساعت سه نيمه شبى هشت مرد براى دستگيرى زنى جوان در مقابل‏ ‏چشمان همسرش به منزل آنان هجوم آورده اند و شوهر را كه در مقابل ورود‏ ‏ناگهانى آنان مقاومت كرده با گاز فلفل مسلوب الاختيار كرده اند و زن جوان را‏ ‏با خود برده اند; زمانى ديگر خانواده هاى زندانيان سياسى براى گرفتن اعتراف‏ ‏از عزيزانشان به شكل غيرشرعى و غيرقانونى به انحاء مختلف تحت فشار‏ ‏قرار مى‎گيرند; در درون زندان ها نيز يكى از اولين تهديدهاى متوجه‏ ‏بازداشت شدگان زن ، تهديد به داشتن روابط جنسى نامشروع با ديگران به‏ ‏قصد ارعاب و اعتراف گيرى است آن هم با چنين تعابيرى كه اگر اقرار نكنى‏ ‏آبرويت را در صدا و سيما مى‎بريم و مى‎گوييم كه با برخى مردان روابط‏ ‏نامشروع داشته اى ، و سئوالات مستهجنى مثل اينكه چگونه در حمام غسل‏ ‏مى‎كنى ؟ و از اين دست از آنان داشته اند. آيا اين همان حكومتى است كه قرار‏ ‏بود حاكمان آن به پيروى از على (ع ) در مقابل در آوردن خلخالى از پاى زنى‏ ‏يهودى جان به جان آفرين تسليم دارند؟


‏ ‏ما زنان مسلمان هيچ تضمينى براى تأمين امنيت خود نداريم و نمى دانيم كه اگر‏ ‏به دست اين نامحرمان و نااهلان بيفتيم چه به روزگارمان خواهد آمد؟ مگر ما‏ ‏حق نداريم از علماى دين خود تظلم خواهى كنيم و يادآور شويم كه نبايد‏ ‏نسبت به آنچه بر مسلمين مى‎رود، بى تفاوت بود؟ شما از زبان پيامبراكرم (ص )‏ ‏بارها برايمان نقل كرده ايد كه "من أصبح و لم يهتم بأمور المسلمين فليس‏ ‏بمسلم " و به ما آموخته ايد كه "من سمع ينادى يا للمسلمين و لم يجبه فليس‏ ‏بمسلم " آيا جوابى براى فريادهاى ما هست ؟


‏ ‏آنچه امروز بر زنان مى‎گذرد، بسيار فراتر از مباحث برخى مراجع دينى است‏ ‏كه نسبت به وزارت زنان يا ورود زنان به ورزشگاهها اعتراض دارند. امروز‏ ‏امنيت دينى و اخلاقى زنان مورد تهديد است . زنان مسلمانى كه مى‎خواهند به‏ ‏جهان نشان دهند كه دين اسلام توان پاسخ گويى به همه نيازهاى بشرى را دارد.‏ ‏اتهام هاى غيراخلاقى ، پرونده سازى ، زندان ، توهين ، افترا و هتك حرمت زنان‏ ‏آن هم در جمهورى اسلامى و به نام دين ما را نگران كرده و احساس امنيت را‏ ‏از ما سلب كرده است .


‏ ‏نكته مهم ديگر آنكه ; ما نگران آينده فرزندان خود هستيم . دختران و پسران‏ ‏جوان ما از اقداماتى كه حقانيت جمهورى اسلامى را زير سوال مى‎برند،‏ ‏حيرت زده اند; و ما پاسخى براى آنان نداريم . كمترين نتيجه سوء چنين‏ ‏وضعيتى افزايش ميل به مهاجرت و ترك اين ديار است ، و در مقابل اين‏ ‏استدلال كه اين سرزمين متعلق به ماست و بايد حكمرانان غاصب را از اين‏ ‏سرزمين بيرون راند، پاسخ مى‎شنويم كه اينجا آينده اى نامعلوم پيش روى‏ ‏ماست ، ما مى‎خواهيم آسوده و ايمن زندگى كنيم . طبعا جوانان ما كه سرشار از‏ ‏استعداد و خلاقيت و توانايى اند در كشورهاى ديگر جاى خود را خواهند‏ ‏يافت ، ولى صد افسوس و هزاران دريغ از محروميت اين مملكت از وجود‏ ‏ذى قيمت آنان . اين جوانان تبعات مهاجرت و فرهنگ بيگانه را در سرزمينى‏ ‏ديگر تحمل مى‎كنند اما اهانت و بى حرمتى و ظلم را نمى پذيرند. ما هم‏ ‏مى‎پذيريم كه پذيرش ظلم ، كمك به ظالم است ; و خدا نيز اين را نخواهد‏ ‏پسنديد. اما اگر يكى از اين جوانان را بلا و انحرافى رسد، كسى هست كه‏ ‏مسئوليت پذيرد و پاسخى نزد خداوند داشته باشد؟


‏ ‏آخر آنكه ; يكى از آثار اعمال اين روش ها گسترش و توسعه اديان ديگر و‏ ‏فرقه هاى مجعول با گرايش هاى متحجرانه و گاه غيردينى به ويژه در ميان‏ ‏جوانان است ، جوانانى كه هنوز پايه هاى اعتقادى آنان كاملا نضج نگرفته است .‏ ‏آيا علماى عالى مقام دين خود را در به وجود آمدن زمينه هاى چنين شرايطى‏ ‏مسئول نمى دانند؟


‏ ‏حتما چنين است . پس به داد ما برسيد و تا دير نشده چاره اى بينديشيد. والامر‏ ‏اليكم .
‏ ‏والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته .
‏ ‏مجمع زنان اصلاح طلب
‏ ‏شهريور 1388

پاسخ آيت الله العظمى منتظرى :

‏بسم الله الرحمن الرحيم ‏

‏حضور محترم مجمع زنان اصلاح طلب
‏ ‏ضمن عرض سلام و تحيت ; مطالعه مطالب ارسالى شما موجب نگرانى و تأثر‏ ‏بيش از پيش اين جانب گرديد. نگرانى هاى شما از حوادث و فجايع جارى و‏ ‏عواقب آن و اعمال خلافى كه متأسفانه به نام دين و حاكميت دينى انجام شده‏ ‏و مى‎شود، و همچنين انتظارات شما و ساير اقشار جامعه از مراجع محترم و‏ ‏علماى بلاد و جامعه روحانيت كه بايد مدافع حيثيت دين و مذهب و ملجاء و‏ ‏پناهگاه مردم مظلوم باشند كاملا به حق و بجاست . دفاع از اسلام و حمايت‏ ‏از مظلوم - علاوه بر بيان احكام حلال و حرام - وظيفه اى است كه از جانب‏ ‏معصومين (ع ) در زمان غيبت حضرت ولى عصر ارواحنافداه بر عهده عالمان‏ ‏دين گذاشته شده است .

 

‏ ‏اينجانب در حد توان ، و بنابر احساس مسئوليت و وظيفه انسانى و شرعى ،‏ ‏در رابطه با حوادث و فجايع پس از انتخابات و تضييع حقوق معترضين به‏ ‏نتيجه انتخابات اخير و ضرب و شتم و كشتار عده اى بيگناه و نيز‏ ‏دستگيرى تعداد زيادى از نخبگان و فعالان سياسى و اعتراف گيريهاى‏ ‏اجبارى و خلاف شرع و هتك حرمت افراد با پخش مصاحبه هاى بى مايه ‏ ‏تلويزيونى مطالبى را عنوان نموده ام ; به اميد آن كه در جهت اصلاح امور و‏ ‏تنبه مسئولين مربوطه و جبران اعمال خلاف گذشته و بازگشت آرامش به‏ ‏جامعه و نيز اعتماد مردم به حاكميت منشأ اثر باشد.

 

‏ ‏مجددا به مسئولين مربوطه تذكر مى‎دهم از سرنوشت حكومت شاه و ساير‏ ‏حكومتهاى استبدادى در جهان عبرت بگيرند. در دنياى امروز با ايجاد‏ ‏خفقان و رعب و وحشت و جو پليسى و بگير و ببند منتقدان و پر كردن‏ ‏زندانها از انديشمندان و آزادى خواهان و اجبار نمودن آنان به اعتراف و‏ ‏اقرار نسبت به امور خلاف واقع نمى توان حكومت نمود. در حكومتى كه‏ ‏نخبگان منتقد و فعالان سياسى در زندان و تحت فشار و محروميت بوده و‏ ‏مداحان تملق گو و چاپلوسان ، مورد تأييد و تكريم باشند، جامعه و مردم‏ ‏هرگز به فلاح و سعادت و رشد و ترقى راهى نخواهند يافت .

 

‏ ‏در ضمن آنچه را در شكوائيه خود در مورد فرزندان آورده ايد، به‏ ‏عزيزتان بگوييد يكى از اهداف آفرينش ، امتحان افراد است كه چه كسانى‏ ‏بهترين اعمال را دارند. خداى عزيز در آيه دوم سوره ملك مى‎فرمايد: (الذى خلق الموت والحيوة ليبلوكم ايكم احسن عملا) يعنى خداوند‏ ‏مرگ و زندگى را آفريد تا افراد آزمايش شوند كه چه كسى بهتر عمل‏ ‏مى‎كند. عده اى با رياست و حاكميت امتحان مى‎شوند تا معلوم شود در‏ ‏عمل تا چه حد پايبند ارزش ها خواهند ماند; و اين كه آيا خود و مقامات‏ ‏دنيوى را فداى ارزش ها مى‎نمايند و يا ارزش ها و اعتقادات را در خدمت‏ ‏مقامات و اميال چند روزه خود مى‎خواهند; و همچنين عده اى با محروميت و‏ ‏مظلوميت امتحان مى‎شوند تا معلوم شود در راه انجام وظيفه و دفاع از‏ ‏حقوق خود و ديگران تا چه حد صبر و استقامت مى‎كنند، كه در اين صورت‏ ‏طبق وعده الهى اجر بى حساب خواهند داشت ; و يا اين كه مأيوس مى‎شوند‏ ‏و صحنه را براى قدرت طلبان خالى مى‎نمايند.

 

‏ ‏اميدوارم تا دير نشده مسئولين ما به خود آيند و روش و شيوه خود را تغيير‏ ‏دهند و اشتباهات گذشته را جبران نموده و فاصله بين مردم و نظام را با‏ ‏اخلاق كريمه و تأسى به معصومين (ع ) از بين ببرند.
‏ ‏توفيق شما را در انجام وظائف شرعى و ملى و همچنين صبر و پايدارى شما را‏ ‏از خداوند بزرگ مسألت دارم .



‏7 مهرماه 1388 - 9 شوال 1430‏
‏قم المقدسة - حسينعلى منتظرى
 

Posted via web from Onlymehdi

No comments: